MIST matrix – structureren in studeren
Wil je je leerlingen structuur laten aanbrengen in hun studie? Of misschien ben je zelf wel één van de leerlingen die geen idee heeft waar het aan ligt dat je niet tot het volbrengen van een taak komt en juist deze hulp goed kunt gebruiken?
Vooraf aan een taak lijkt het einde altijd nog zo ver weg en is deze nog lang niet in het zicht. Het is net alsof je in een dichte mist kijkt en geen idee hebt waar het eindigt, waar je taken uit bestaan, hoe lang je ergens mee bezig bent en vooral niet wat je er uiteindelijk van gaat bakken.
Deze door mij ontwikkelde MIST matrix helpt je door “de mist” heen te komen en te leren structureren in studeren.
➡️➡️➡️Structureren in studeren – MIST matrix⬅️⬅️⬅️
Motivatie:
Zonder motivatie geen adaptatie! Hoe kan JIJ jezelf het beste motiveren? Waar haal jij energie uit? Probeer jezelf te motiveren met datgene dat werkt voor JOU! Een opgeruimd bureau, een beloning…Probeer de juiste “studievibe” te creëren.
Mindmappen:
Probeer zoveel mogelijk verbanden van de lesstof te leggen en deze bij elkaar te zetten in mindmaps. Maak er een mooi, voor jou duidelijk, overzicht van!
Inzet:
Nu je de motivatie (wellicht) hebt gevonden, moet je nog de moed bij elkaar rapen. Je moet aan de slag! Zet je voor de volle 100% in, laat je niet afleiden en weet waar je het voor doet.
Inplannen:
Alle taken nemen veel tijd in beslag. Zoveel tijd dat je alles niet meer goed kunt overzien. Plan daarom elke dag een aantal taken in die je kunt behappen. Stel prioriteiten!
Stilstaan:
Soms is het goed om tijdens het leren eens stil te staan en te kijken of je je huiswerk wel op de juiste manier aanpakt. Zorg ervoor dat je hier tijd voor neemt, want zo heb je nog een “tijdsbuffer” om eventueel bij te stellen.
Samenvatten:
Maak vooral bij teksten samenvattingen waarin de “highlights” staan. Zo leer je veel efficiënter en bespaar je tijd. Tip: maak gebruik van markeerstfiten!
Toetsen:
Voordat je uiteindelijk je toets maakt, toets je jezelf thuis! Laat je overhoren, maak de test-jezelf opdrachten of kijk op andere manieren of je de stof beheerst. Zo ga je met een gerust gevoel de daadwerkelijke toets in.
Terugkijken:
Na de toets (en eventueel de bespreking hiervan) is het tijd om terug te kijken. Hoe heb ik het gedaan? Wat ging goed en wat ging minder? Wat ga ik de volgende keer anders aanpakken en hoe? Leren van je fouten is hierbij erg belangrijk!
Wil jij graag met de MIST matrix werken en leren structureren in studeren? HIER kun je hem gratis downloaden in PDF formaat, inclusief uitwerking van de bijbehorende studievaardigheden.